Selecteer een pagina

Groene schoolpleinen

Groene schoolpleinen met natuurlijke elementen zoals gras, moestuin en boomstammen wordt zowel door leerlingen, leerkrachten als door ouders beter gewaardeerd dan een ‘grijs’ schoolplein.

Groene schoolpleinen zijn een bewuste keuze. Zo wordt er bij het ontwerp al rekening gehouden met de verhouding tussen groen en grijs. De natuur krijgt een belangrijke rol. Het is de bedoeling dat er een mix wordt gecreëerd van natuurlijke speelobjecten, verstop- en zitplekjes, water, zand, bloemen en groenten of kruiden. Het schoolplein wordt actief gebruikt in de lessen en heeft dus ook een educatief doel.

Het inrichten van een groen en natuurlijk schoolplein neemt een groot aantal voordelen met zich mee. Deze voordelen bestaan uit pedagogische en ontwikkelingsaspecten.

  • Ontwikkelen talenten
  • Ontwikkelen sociale competenties (bijv. dieren of planten verzorgen)
  • Bevorderen gezonde levensstijl (bijv. bewegen of schooltuinieren)
  • Bevorderen burgerschap en participatie (bijv. gezamelijke onderhoud met wijkbewoners)
  • Bevorderen creatieve vaardigheden (bijv. buitenatelier)
Kosten aanleg

De aanleg van groene schoolpleinen hoeft niet duur te zijn. Op het bestaande terrein zijn in veel gevallen al diverse materialen aanwezig die kunnen worden hergebruikt. Daarnaast zijn er vaak partijen te vinden die open staan voor sponsoring van producten. Ook zijn er in Nederland diverse organisaties die subsidie ter beschikking stellen voor de aanleg van een groen schoolplein. Dijkman werkt, bij de aanleg van een groen schoolplein, vaak samen met ouders of burgers uit de wijk. Zo wordt de participatie versterkt én worden de kosten gedrukt.

Dijkman garanties

De perfecte oplossing

+

Flexibele productgarantie

3D ontwerp op maat

Sterk door partnerships

Kwaliteit en vakwerk

N

Zekerheid en service

Neem contact op

en maak vrijblijvend kennis met onze adviseurs.

0181 - 402 816

Bereikbaar op werkdagen tussen 8:00 – 17:00.

hovenier@dijkman.net

Op werkdagen binnen 8 uur een antwoord.